سرخط خبرها

هادی مقدم‌دوست: روایت شهر باید وظیفه همه شهر‌ها باشد

  • کد خبر: ۱۸۰۳۶۲
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۱
هادی مقدم‌دوست: روایت شهر باید وظیفه همه شهر‌ها باشد
یک نویسنده و کارگردان سینما گفت: این حق شهر مشهد است که در مورد آن صحبت شود. گفتنی‌های زیادی از ابعاد مختلف در این شهر وجود دارد. روایت شهر باید وظیفه همه شهر‌ها شود.

هادی مقدم‌دوست در گفتگو با شهرآرانیوز، در خصوص رویداد روایت شهر اظهار کرد: رویداد روایت شهر تصمیمی است که هر شهر و مسئولان آن وظیفه دارد این کار را انجام دهند و در خصوص هویت و مشخصات یک شهر سخن بگویند.

وی افزود: این وظیفه به اشکال مختلف نمود پیدا می‌کند. می‌تواند تابلویی باشد که تاریخ یک محله را بیان کند. این عمل به وظیفه، بسیار درست، سنجیده و مطالعه‌شده بوده و فهمیدن یک مساله و یک نیاز است. اینکه شهروندان، افرادی که در یک شهر ساکن هستند و یا افرادی که از آن عبور می‌کنند تمایل دارند در خصوص آن شهر بدانند.

مقدم‌دوست ادامه داد: وقتی وارد شهری می‌شویم دوست داریم در مورد همه مسائل آن شهر اطلاعات داشته باشیم، پشت این یک نیاز و پاسخ گفتن به یک نیاز است. در واقع با انجام این رویداد مساله‌ای حل می‌شود.

این نویسنده و کارگردان سینما با بیان اینکه روایت شهر تلاش می‌کند گونه‌های مختلف رسانه‌ای را برای گفتن گفتنی‌های شهر به کار ببندد، عنوان کرد: این گفتنی‌ها قبلا نیاز بود و سینه به سینه منتقل می‌شد، اما در حال حاضر رسانه‌های جدید، گونه‌های جدید رسانه‌ای و شکل‌های متفاوتی وحود دارد که می‌توان برای آن‌ها متن تهیه و به شکل وسیع بیان کرد.

وی اضافه کرد: در گذشته افراد خودشان عملکرد رسانه‌ای داشتند، اما اکنون که رسانه‌ها وجود دارند رویداد شهر از این رسانه‌ها و گونه‌های مختلف رسانه‌ای استفاده می‌کند تا به این نیاز پاسخ دهد. این کار حساب‌شده و سنجیده‌ای است که روی متن یعنی نحو بیان نه تنها بیان ساده اطلاعات کار می‌کنند.

مقدم‌دوست بیان کرد: رویداد روایت شهر روی متن کار می‌کند و به نحوه بیان و گونه‌های مختلف رسانه‌ای مانند خرده‌روایت می‌پردازد، بنابراین حساب‌شده و رویداد باارزشی است. این حق شهر مشهد بوده و وظیفه افراد رسانه‌ای است که در مورد آن صحبت کنند. حق این شهر است که در مورد آن صحبت شود. گفتنی‌های زیادی از ابعاد مختلف در این شهر وجود دارد. روایت شهر باید وظیفه همه شهر‌ها شود. من خوشحال هستم مشهد این کار را آغاز کرده است. 

این نویسنده و کارگردان سینما با اشاره به اینکه شهر و مکان باید یکی از عناصر جدی روایت‌گری باشد، تصریح کرد: مکان عنصری در روایت‌گری است که می‌تواند شخصیت شود. وقتی همه روایت‌ها در یک مکان اتفاق بیفتد گویا به مکان اعتماد نشده و براساس عادت یا تسهیلات سراغ آن مکان رفتند، بنابراین مکان شخصیت نمی‌شود. اگر مکان را حذف کنیم در واقع یعنی برخی اتفاقات را حذف کردیم و روایت‌ها ناقص می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->